חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שש שאלות שיעזרו לכם לדעת האם אתם זכאים לגמלת סיעוד מהמדינה

גמלת סיעוד היא מנגנון ממשלתי באמצעותו מעניקה המדינה תמיכה חודשית לתושבי המדינה בגיל השלישי שהגיעו למצב סיעודי. תמיכה זו מתבטאת בשעות טיפול וכן בקצבה כספית שוטפת. האם גם אתם זכאים לגמלת סיעוד? ואם כן – כיצד תוכלו לקבל אותה? על כך בכתבה שלפניכם.

6 שאלות על זכאות לגמלת סיעוד

1. האם אתם תושבי מדינת ישראל?

התנאי הראשון לקבלת גמלת סיעוד הינו תושבות ישראלית. 'תושב' הוא מי שגר בישראל רוב הזמן, או שהוא גר בחו"ל לצרכי לימודים או עבודה, אך מרכז חייו בישראל. ישראלי שיוצא לחו"ל ממשיך להיחשב כתושב לצורך קבלת גמלת סיעוד למשך חמש השנים הראשונות ליציאתו. גם לאחר חמש שנים ניתן עדיין להיחשב כתושב ישראלי ולהמשיך לקבל את גמלת הסיעוד, אם מוכיחים שהשהות בחו"ל היא זמנית ומרכז החיים של הפונה הוא עדיין בישראל.

2. האם כבר יצאתם לפנסיה?

כדי לקבל גמלת סיעוד, על המבקש להיות לאחר גיל פרישה. קביעת גיל הפרישה השתנתה מעט לאורך השנים, וכיום הוא עומד על 67 לגברים ו-62 לנשים.

3. מהו גובה הכנסותיכם הכוללות?

גמלת סיעוד נועדה לספק משענת כלכלית לנזקקים מבוגרים, אך לא להוסיף כספים למי שיש בידו אמצעים כספיים סבירים. כדי לקבל גמלת סיעוד, תתבקשו להגיש את סך הכנסותיכם מכל המקורות, כולל: עבודה כשכיר או עצמאי, נכסים, קצבאות וכדומה. אם כל אלו אינם עולים על סך של כ-12,500 ש"ח ליחיד או כ-18,800 ש"ח לזוג, יש לכם זכאות לקצבה מלאה. אם הכנסתכם המצטברת היא בין כ- 12,500-18,800 או כ-18,800-28,200 לזוג, עדיין לא איבדתם את זכאותכם לגמלת סיעוד, אך היא תפחת ב-50%. מעבר לתקרות אלה אין זכאות.

4. האם אתם מתקשים בביצוע פעולות היומיום ונזקקים לעזרה מרובה?

כדי לקבל גמלת סיעוד, תצטרכו להוכיח כי אתם תלויים במידה רבה בעזרה של מישהו אחר בניהול חיי היומיום שלכם, בין אם בגלל ירידה תפקודית פיזית ובין אם בגלל התדרדרות מנטלית. על פי רוב מתבצע הדבר באמצעות מבחן יכולת המכונה ADL, שבודק את יכולתכם לבצע באופן עצמאי שש פעולות יומיומיות כמו אכילה, רחצה, תנועה, שכיבה וקימה, התלבשות והליכה לשירותים.

5. איפה אתם גרים?

גמלת הסיעוד ניתנת למי שמתגורר בביתו או בדיור מוגן. אם אתם מתגוררים במוסד סיעודי, תוכלו לקבל גמלת סיעוד רק אם אינכם גרים שם על חשבון המדינה אלא משלמים בעצמכם את מרבית העלות.

6. אתם מקבלים קיצבה כלשהי מטעם המדינה?

גמלת הסיעוד תינתן לכם רק בתנאי שאין לכם גמלה אחרת מטעם המדינה, כמו למשל קצבה כספית בגין מחלות קשות או גמלה מטעם משרד הביטחון. אם יש בידכם גמלה ממשלתית, תצטרכו לבחור בינה לבין גמלת סיעוד, לפי מה שכדאי ומתאים לכם יותר.

עומדים בכל התנאים? השלב הבא הוא הגשת תביעה לגמלת סיעוד

אם בדקתם ואתם עומדים בששת התנאים שפירטנו כאן, השלב הבא הוא להגיש תביעה לגמלת סיעוד. תוכלו לעשות זאת באמצעות טופס תביעה לגמלת סיעוד, שנמצא באתר הביטוח הלאומי ומכונה טופס בל/2006. בטופס זה תתבקשו למלא את פרטיכם האישיים, פרטי הכנסותיכם ומצבכם הרפואי והתפקודי. כמו כן תידרשו לצרף לתביעה לגמלת סיעוד מסמכים שתומכים בתביעה – אישורי הכנסה של החודשים האחרונים, סיכומים רפואיים ודוחות של גורמי טיפול במידה וישנם. את תביעת הסיעוד תוכלו למלא ולשלוח ישירות באמצעות האתר, או להדפיס ולשלוח בדוא"ל או בדואר לסניף ביטוח לאומי בעיר מגוריכם. במידה וקשה לכם למלא את הטופס בכוחות עצמכם, תוכלו להיעזר בבני המשפחה או במוקדי השירות של ביטוח לאומי עצמו, בטלפון או פנים אל פנים בשעות הפעילות.